10 Tips for Healthy start

Začít žít zdravěji může být vzrušující, velká legrace, ale taky často naprosto vyčerpávající ze všech těch informací, které se na Vás najednou navalí. A také velkým krokem do neznáma. Zvlášť pokud pocházíte stejně jako já z typické, české rodiny, kde jedinou zeleninou byla cibule pod bůčkem. Nebo, kde se kuře topilo v litrech másla, zřejmě proto, aby mělo dobrý plavecký výcvik.
Všechno dohromady s dokonalým, líným životním stylem mělo za následek moje více, než roztomile buclaté tvářičky a naprosto panický strach z jakéhokoliv focení. Protože, jak všichni víme, kamera přidává osm kilo. A to s mírami jako selka vážně nechcete.

Naštěstí u mě se výchova, co se týče jídla naprosto minula a z dětství jsem si do dospělosti nepřenesla díky bohu naprosto nic. Snad jen pár kilo navíc, se kterými jsem bojovala dlouho ještě po té, co jsem sfoukla 18 svíček na dortu. Ale o tom až jindy.
Sama si moc dobře pamatuju, jak jsem na začátku měla tuny, ale tuny otázek.
Jakou knihu si mám koupit? Jaké potraviny vynechat, měla bych jíst vegansky nebo začít detoxem?  Dokážu vůbec uvařit jídlo bez toho všeho másla a smažení?

Protože vím, jak těžké je ten krok kupředu udělat a necítit se jako v předem prohnaném boji, rozhodla jsem se dát dohromady tipy, které by Vám mohly ten krůček trochu usnadnit. A nebo, kdo ví, třeba to bude malý krůček s otiskem obra.

1. ZAČNĚTE JEDNODUŠE

Je mi jasné, pokud jste se právě nadchli nad novým životním stylem, že už jste nejspíš na cestě do zdravé výživy a těšíte se, jak se zásobíte všemi těmi superpotravinami a budete naprosto zářit zdravím na kilometry daleko.
Ale ze začátku trochu přibrzděte.
To nejjednodušší, co můžete na začátku udělat, je prostě přidat si na talíř více zeleniny. Hrajte si s barvami, chutěmi, nebojte se ochutnávat i druhy, které jste předtím v obchodě míjeli velkým obloukem. Přidejte různé koření, česnek, himalájskou sůl, bylinky, olivový olej. Pečte ji, duste, vařte v páře, ale hlavně ji udělejte tak, aby Vám chutnala!
Dlouhou dobu jsem nemohla jíst saláty. Nechápala jsem, jak je každý miluje, dává si je k obědu a k večeři a rozplývá se nad nimi. Pro mě to byla jen hromada zeleniny bez chuti. Až jsem přišla na to, že mnohem raději mám zeleninu teplou a hlavně, ochucenou! Zkuste jednoduchý jogurtový dresink. Jen jogurt, česnek, sůl , pepř a pažitku. Najednou i obyčejné rajče s okurkou dostává jiný rozměr. A kolik zeleniny? Kolik jen chcete. Nejlepší je, ale nahradit jí polovinu svojí porce.

2. NAUČTE SE PÁR RECEPTŮ

Objevování nových chutí, vůní a textur je tak vzrušující. Ale taky děsivé, protože nevíte, co s čím bude dobře chutnat a než přijdete na to, co Vám chutná. Pokud jste dodneška byli zvyklí hodit na pánev kus masa a k němu si dát hranolky, najednou budete naprosto ztracení v tom všem koření a způsobech, jak si jídlo připravit. Moje rada je zkoušejte dva nebo tři nové recepty týdně, upravte si je podle sebe, objevujte nové chutě pomalu a postupně. Jedině tak nebudete zběsile překořeněné jídlo ředit vodou nebo házet do něj syrové brambory.

3. NECHTE SE INSPIROVAT

A proč ne? Internet je plný úžasných receptů od kuchařů, kteří už toho vyzkoušeli tolik a naprosto přesně vědí, co s čím pasuje a co raději vynechat.
Inspirujte se blogy, Instagramem, kupte si nějakou kuchařku a pusťte se do toho. Svět kuchyně je jen Váš a limity jsou jen tam, kde je sami budete chtít mít.
Pokud jste se rozhodli zaměřit více na rostlinnou stravu a láká Vás bezmasý svět, doporučuji naprosto fantastickou https://deliciouslyella.com/
Ella je veganka, ale nejenom to. Během několika let vydala veleúspěšné kuchařky, kde dokazuje dnes a denně, že jde vařit i s minimem surovin a vykouzlit naprosto boží pokrmy.
Pokud se ale necítíte na to zaměnit řízek za tofu, i v Českých vodách jsou kuchařky, ze kterých Vám spadne brada. A to doslova.
Asi nejznámější jsou https://fitrecepty.info/shop/kucharky/
Vybrat si můžete mezi vařením doma, na cestách nebo na venkově. Kuchařky jsou plné nádherných obrázků vaří se podle nich skoro samo(skoro).

4. UDĚLEJTE SI ZÁSOBY

Ne nadarmo se říká, že co není doma, to se nesní. Pokud máte slabou vůli, obejděte oddělení s čokoládami obloukem a nebo si zamilujte čokoládu, která má alespoň 70% kakaa. Sice ji taky nedoporučuju jíst na kila, ale rozhodně je to menší zlo, než všechny ty tabulky s roztomilou fialovou kravičkou na obale.
To, s jakým nadšením a chutí budete vařit, začíná už v obchodě, jednoduše při nákupu. Mít v lednici, mrazáku a spíži zdravé potraviny prostě znamená, že sáhnout po nich je jednodušší, když tam prostě jsou.
Napište si seznam(a nenechte ho doma na stole, jako já), kde si vypíšete ingredience do receptů, které chcete vyzkoušet a uvařit a také to, co máte rádi a chutná Vám. Největší část by měla obsahovat ovoce a zeleninu(nejlépe sezónní), pak zdravé tuky(avokádo, semínka) a bílkoviny. Masožrouti si píší libové maso a zelenáči(ti na rostlinné stravě) zase kvalitní tofu a tempeh.

Soustřeďte se hlavně na potraviny, které nejsou příliš upravované, kořeněné tak, abyste s dobrým pocitem neodházeli domů jen s taškou plnou polotovarů a smažených zeleninových kuliček.


5. ZAHOĎTE PŘEDSUDKY

Nejdůležitějším klíčem k úspěchu a také tomu, abyste si nový životní styl udrželi déle, než dva měsíce, je změnit uvažování nad zdravým jídlem. Přestat přemýšlet nad ním jako nad novou, super dietou, ve které budete úzkostlivě počítat kalorie, abyste ztratili pár kilo.
Nejde to o kalorie. Například jedno avokádo má stejný počet kalorií jako tři oreo sušenky. Znamená to, že jsou si rovni? Vůbec ne. Stejný počet kalorií neznamená, že jsou si daná jídla rovna.
Sušenky obsahují prázdné kalorie, místo vitamínů, vlákniny a bílkovin, které by měly mít ve Vašem jídelníčku prostě převahu.

Dívejte se na nová směr jako na možnost dát si něco dobrého, rozmazlit se dobrým jídlem a pečovat o sebe. Cítit se líp, zdravěji a to, že zapnete kalhoty ještě ze Střední školy, vnímejte jen jako příjemný bonus.

6. NAJDĚTE ZDRAVĚJŠÍ VARIANTU

Pokud s tikem v oku stojíte bezradně před prázdnou lednicí a skříní a máte pocit, že už si nikdy nedáte nic dobrého, zadržte.
Vyhození nezdravých věcí z Vašich skříní neznamená, že nemůžete stále jíst dobré věci, které jsou nejenom zdravé, ale budete z nich mít radost.
Je to jen o objevení spousty dobrot jako je kokosový olej, ořechy, semínka, oříšková másla(na ty máme u nás doma silnou závislost)javorový sirup místo rafinovaného bílého cukru nebo věcí, jako je mandlové nebo ovesné mléko.
Je to jen další způsob, jak jíst to co milujete. Jen zdravěji a lépe.
Vyzkoušejte cokoliv Vás napadne. Nebojte se toho. Bulgur na sladko, proč ne? Domácí ovesné sušenky? Jen do toho!
Čím více budete zkoušet, tím pravděpodobněji najdete to, co Vám zachutná a co si prostě zamilujete natolik, že budete chtít pokračovat.
Do ničeho se ale nenuťte a pokud cítíte, že tuhle nebo jinou potravinu prostě v lásce mít patrně nikdy nebudete, nevadí to. Je spousta jiných, úžasných věcí, které jste ještě neobjevili a které Vás možná nadchnou.

7. DOPŘEJTE SI DOSTATEK ČASU

Zkoušení nových potravin a neznámých receptů je sice vzrušující, ale hlavně ze začátku Vám zabere víc času, než vaření známých jídel, které jste vítali na svém talíři pár posledních let.
Jakmile se naučíte s potravinami pracovat a oblíbíte si nějaká jídla, půjde Vám vaření pěkně od ruky. Už dávno neplatí, že dobré jídlo znamená hodiny v kuchyni.
Našim nejoblíbenějším jídlem doma, je pečená zelenina a batáty v troubě. Všechno jednoduše pokrájím a dám na pečící papír. Přidám olivový olej a oblíbené koření a do půl hodiny je tenhle plech plný dobrot hotový.
Pokud máte čas navíc, můžete si pohrát s barvami, pustit si oblíbenou muziku, zapojit děti a udělat si z vaření prima show. Většinou ale všichni chceme dobré jídlo co nejsnadněji to jde, zvlášť během pracovních dní.

8. POSLOUCHEJTE SVOJE TĚLO

Nikdo Vás nezná tak dobře, jako Vy sami.
Pomalejší start je důležitý nejen pro to, aby Vás nadšení neopustilo hned vzápětí, ale také pro Vaše tělo a zažívání. Tomu by se najednou ze vší té vlákniny z ovesných vloček a pečené cizrny mohla pěkně zatočit hlava. A Vám přivodit nemilé zažívací potíže.
Ze začátku doporučuju začít půl šálkem ovesných vloček a luštěnin denně a postupně přidávat. Fazolový guláš je dobrota, ale aby byl vykoupen nepříjemný večerem, za to vážně nestojí.
Stejně tak postupujte opatrně s potravinami, které Vám na první dobrou nesednou. Ne každý je stavěný na hromadu tvarohů, cottage a semínek. A pokud navíc netolerujete laktózu jako já, musíte si dávat opravdu pozor a s mléčnými produkty zacházet jako s časovanou bombou, kterou nakonec mohou snadno být.

Nejenom zažívání, ale i Vaše pleť může jevit známky vracející se puberty, jakmile vyměníte smažený sýr za zelené smoothie. Je to ale jen přechodný stav, kdy se tělo čistí a zbavuje toxinů. Pokud by jste ale cítili, že se to zhoršuje, bude lepší se poradit s odborníkem.
Jako v životě, tak i ve zdravém stravování platí, že nejsou žádná předepsaná pravidla a šablony. To, co jednomu vyhovuje, druhý těžce snáší.
A jednoduše se může stát, že zatímco Vaše kamarádka si zamiluje tofu na 100 způsobů, Vám tahle kostka plná bílkovin nic neřekne. A to je naprosto v pořádku.

9. NEBUĎTE NA SEBE PŘÍSNÍ

Občas si dopřát něco nezdravého nebo jíst venku s přáteli, je naprosto normální. Nikdo není perfektní a o perfektnost tu vlastně ani nejde. Mít chuť si dát smažený sýr s pořádnou dávkou tatarky, z Vás ještě nedělá zrádce a nemusíte se trápit výčitkami.
Důležitý je balanc a nejen v jídle. Rovnováha a pochopení, že občasné zahřešení není nic špatného, Vám pomůže si nový životní styl ještě více zamilovat.
Pocit znechucení a frustrace je mnohem pravděpodobnější, když po sobě chceme být naprosto důslední a perfektní každý jeden den.
Já mám nejblíž k malým hříškům uprostřed měsíce(ano, ženy jistě pochopí). Tehdy si dám i to, na co bych jindy ani nepomyslela. A nevyčítám si to. Proč taky? Život je příliš krátký na neustálé přemýšlení, jestli tohle nebo tamto můžeme.
Vím, že se to často říká, ale z pohledu na dort vážně tři kila nepřiberete. A nepřiberete je ani ve chvíli, kdy si ho jednou za měsíc dáte.

10. BAVTE SE!

Bavte se, smějte se, ochutnávejte, zkoumejte. Hlavně z toho mějte radost. Nejhorší je, když se cítíte svázáni pocitem, že musíte jíst jenom vařenou mrkev a cokoliv, co prošlo kolem čokolády je hřích hodný záhubě.
Důvod proč se lidé vracejí ke svým starým návykům a opouštějí zdravější potraviny je jednoduchý. Je to nudou. Jsou znuděni ze vší té brokolice s rýží, kuřecích prsou na vodě a ovesných kaší na 100 způsobů.

Jídlo by mělo být hlavně zábava a něco příjemného. Ano, jde nám o to dostat do těla vitamíny a prospěšné látky, ale není nutné se vzdát koření, tuků, barev a už vůbec ne chuti!
Hledejte svůj styl, zjistěte, co Vám chutná co naopak ne. Zkuste posunout hranice a dát si na talíř to, o čem byste předtím ani neuvažovali. A pokud Vás to za srdce nechytne, nevadí. Není nutné jíst všechno a milovat všechno.


Ve chvíli, kdy jsem se začala zajímat o to co jíme, se mi otevřel úplně jiný svět. Nejdřív mě ohromil, pak chvíli děsil, ale dneska z něj mám vážně radost.
Každý den se učím něco nového, poznávám nové a nové koření a recepty, které mě fascinují, i když jsou jen z pár, na první pohled obyčejných surovin. Baví mě experimentovat a zkoušet co s tím funguje, ale hlavně se neomezuju. Nevážím si jídlo, nepočítám kalorie a naopak se učím naslouchat sama sobě a svému tělu. Když mám hlad, najím se a už dávno nesleduji s úzkostí v břiše hodiny, které diktují, že po páté večer se prostě nejí. A už vůbec ne ovoce.
Přišla jsem na to, že tenhle styl mi vyhovuje, baví mě a dělá mi radost. Ale také jsem přišla na to, že každému to vyhovovat nemusí a tak do toho, jak jím já, nikoho nenutím. Ani si nemyslím, že jsem nějaký odborník, který by mě kázat a propagovat svůj životní styl jako dogma.
Já sama se nechávám ostatními inspirovat, ale některé rady si prostě předělávám tak, aby mě vyhovovaly.
A to byste měli dělat Vy.

Nechejte se inspirovat, občas se popíchněte a vystupte ze své komfortní zóny, ale vždycky, vždycky buďte sami sebou a tam, kde je Vám to příjemné.
Jinak to nemá smysl. A proč dělat něco, co Vám nedává smysl?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Monika Kray
MK

FREE
VIEW